NOWA USTAWA O ŚWIADCZENIU PIENIĘŻNYM
Z TYTUŁU PEŁNIENIA FUNKCJI SOŁTYSA
Od dnia 1 lipca 2023 roku zacznie obowiązywać nowa ustaw z dnia 26 maja 2023 r. o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa (Dz. U. poz. 1073).
Świadczenie przysługuje osobie, która łącznie spełnia następujące warunki:
1) pełniła funkcję sołtysa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, przez okres co najmniej dwóch kadencji nie mniej niż przez 8 lat,
2) osiągnęła wiek:
Do wniosku konieczne będzie dołączenie:
1) zaświadczenie Burmistrza, że wnioskodawca pełnił funkcję sołtysa w danym sołectwie z terenu gminy, potwierdzające okres pełnienia tej funkcji.
2) Oświadczenie wnioskodawcy o niekaralności za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku z pełnieniem funkcji sołtysa.
3) Postanowienie Burmistrza o odmowie wydania zaświadczenia, w przypadku braku danych potwierdzających okres pełnienia przez wnioskodawcę funkcji sołtysa, wydawane będzie postanowienie o odmowie, postanowienie to należy przedłożyć do wniosku o przyznanie świadczenia (składanego do KRUS) należy również przedłożyć:
a) Pisemne oświadczenie o spełnieniu wymogu z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy tj. oświadczenie, że wnioskodawca pełnił funkcję sołtysa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, przez okres co najmniej dwóch kolejnych kadencji nie mniej niż przez 8 lat.
b) Oświadczenie, o którym mowa powyżej – musi być potwierdzone pisemnymi oświadczeniami złożonymi przez co najmniej 5 osób zamieszkujących w sołectwie w czasie, w którym wnioskodawca pełnił w nim funkcję sołtysa.
Oświadczenia należy złożyć pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń i muszą zawierać klauzulę: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.
UWAGI:
RODO – Zgodnie z art. 8 ww. ustawy Prezes Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego będzie uprawniony do pozyskiwania i przetwarzania danych osobowych z zakresie niezbędnym do przyznawania i wypłacania świadczenia, ustalania ustania prawa do świadczenia oraz żądania zwrotu nienależnie pobranego świadczenia i jego dochodzenia.
Wnioski o wydanie zaświadczenia rozpatrywać będzie Referat Organizacyjno – Gospodarczy, pracownicy służyć będą pomocą. Informacji o możliwości uzyskania zaświadczenia udzielać będzie Pani Wioletta Florczyk pod nr telefonu: 41 300 44 16
Na stronie Urzędu Miasta i Gminy Piekoszów w aktualnościach zamieszczony zostanie:
Serdecznie zachęcam Panie i Panów Sołtysów z terenu Naszej gminy, spełniających wymogi ustawowe do skorzystania z nowego świadczenia i występowanie od dnia 1 lipca 2023 roku o wydanie zaświadczeń potwierdzających okoliczność pełnienia funkcji Sołtysa przez okres dwóch kadencji nie mniej niż 8 lat.
Burmistrz
/-/ Zbigniew Piątek
Urząd Miasta i Gminy w Piekoszowie
ul. Częstochowska 66a
26-065 Piekoszów
województwo: świętokrzyskie
powiat: kielecki
tel. (+48) 41 300 44 00
fax (+48) 41 300 44 60
e-mail: gmina@piekoszow.pl
NIP: 959-14-78-926
Skrytka ePUAP: /2s59n6polh/SkrytkaESP
Dane do faktur:
Miasto i Gmina Piekoszów
ul. Częstochowska 66a
26-065 PIEKOSZÓW
NIP: 9591478926
poniedziałek - 7.30 do 15.30
wtorek - 7.30 do 15.30
środa - 9.00 do 17.00
czwartek - 7.30 do 15.30
piątek - 7.30 do 15.30
Burmistrz Miasta i Gminy
przyjmuje interesantów
w środy do godz. 17